Via het vak van huisschilder heb ik me stukje bij beetje gespecialiseerd in het restauratieschilderes. Veel marmer- en houtimitaties dus. In beide technieken moet je allerlei soorten kunnen nabootsen; bij marmer is de groene malachietvariant zo’n beetje het moeilijkst, bij hout de wortelnotenhoutimitatie, met al die knotjes.

Restauratoren en ambachtslieden aan het woord

Hoe onderhoud je een paleis, waarin drie eeuwen aan unieke technieken en materialen zijn toegepast? De mensen die zich hier de afgelopen jaren voor hebben ingezet, hebben veelal een bijzonder specialisme en kennen de ruimtes tot in het kleinste detail. Een gesprek met de vakman ontpopt zich dan ook tot een rijke verzameling van verhalen over schilderijen, schuren, bespannen en polijsten. Wat hen verbindt: een gedeelde passie voor de instandhouding van het monument.

De hand van de meester

“Voor de grap stel ik me wel eens voor als ‘Leonardo’, maar nee: aspiraties om kunstschilder te worden heb ik nooit gehad. Via het vak van huisschilder heb ik me stukje bij beetje gespecialiseerd in het restauratieschilderes. Veel marmer- en houtimitaties dus. In beide technieken moet je allerlei soorten kunnen nabootsen; bij marmer is de groene malachietvariant zo’n beetje het moeilijkst, bij hout de wortelnotenhoutimitatie, met al die knotjes. Twintig jaar geleden ben ik op Paleis Soestdijk begonnen. Als eerste opdracht mocht ik de ronde tafel in de televisiekamer van prins Bernhard ‘marmeren’. Dat heb ik kennelijk goed gedaan, want daarna mocht ik blijven….


De brochure is verder in te zien op www.paleissoestdijk.nl

Tags: paleis soestdijk, restauratieschilder, marmerimitaties